Wijn vecht tegen tandbederf
door Jozef Schildermans [ dd. 18/07/2007 | Nieuws | # |
]
Volgens een Italiaanse laboratoriumstudie zijn zowel rode als witte wijn effectief tegen tandbederf, zelfs indien de alcohol wordt verwijderd. Wetenschappers van de Universiteit van Pavia marineerden bacteriën die tandbederf en keelinfecties veroorzaakten in wijn waaruit de ethanol was verwijderd. Zowel witte als rode wijn doodden de Streptococcus mutans en S. pyogens bacteriën. Mogelijk werkt rode wijn effectiever tegen de bacteriën, maar helemaal zeker zijn de onderzoekers daar niet van. De onderzoekers isoleerden ook de zuren in de wijn en herhaalden de test met hetzelfde effect. De geïsoleerde zuren bestreden de bacteriën nog effectiever. (Daglia, M. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 19 juni 2007.)
Discussie Militanten blazen wijn co-op's op in Languedoc
door Jozef Schildermans [ dd. 18/07/2007 | Nieuws | # |
]
Militante Zuid-Franse wijnboeren hebben twee bommen laten afgaan in de hoofdkwartieren van de wijncoöperatieven van Herault en Narbonne in Languedoc. Een anonieme beller liet weten dat 'de deadline is verlopen'. Vermoed wordt dat de actiegroep CRAV achter de aanslagen zit. Die dreigde eerder via een video met harde acties indien de Franse president Sarkozy niet snel maatregelen neemt ter ondersteuning van de Zuid-Franse wijnbouwers. Niemand werd gewond, maar de vraag is hoe lang dit nog zal duren. Naar verluid is de CRAV gesplitst in kleine, radicalere groepen die nog hardere acties plannen. Ondertussen wil de E.U. 200.000 hectare wijngaarden buiten gebruik nemen en plantrechten tegen 2013 afschaffen.
Discussie Verzet tegen gepland Europees verbod op chaptalisering groeit
door Jozef Schildermans [ dd. 18/07/2007 | Nieuws | # |
]
Chaptaliseren of het toevoegen van suiker aan druivenmost om het alcoholgehalte te verhogen is een aloud gebruik in vele wijngebieden. De Europese Commissie wil deze praktijk echter verbieden in het kader van een reeds lang aangekondigd plan om de Europese wijnsector te hervormen. Dat plan voorziet ook in het rooien van minstens 200.000 hectaren wijngaarden van slechte kwaliteit, een maatregelen die vooral de wijngebieden rond de Middellandse Zee treft. Het chaptalisatie-verbod treft vooral de noordelijk gelegen wijnproducenten in Duitsland, Noord-Frankrijk, Nederland, Engeland, Luxemburg en België. De ironie wil dat in die landen geen sprake is van overproductie en die wil de Commissie nu net aanpakken met zijn hervormingsplan. De Nederlandse wijnbouwers vrezen zelfs dat hun sector volledig ten onder zal gaan als de Commissie haar plannen doorzet. "Suiker is in noord-Europa nodig omdat de druif hier van zichzelf soms onvoldoende suiker aanmaakt. Anders haal je niet de 12 of 12,5 procent alcohol die nodig is. De wijn wordt slapper en minder lang houdbaar. Dat wil je gewoon niet", aldus Dik Beker van de Commissie Commerciële Wijnbouw van de Nederalndse Wijngaardeniersgilde. Nederland telt circa 180 hectare wijngaarden, met een totale opbrengst van circa 750.000 flessen. Hoewel België akkoord gaat met de plannen van de Commissie, maakt het een uitzondering voor het chaptalisatieverbod. "De landen die daar gebruik van maken, worden niet met overproductie geconfronteerd," argumenteert de Belgische federale minister van Landbouw Sabine Laruelle. "Als je kwaliteitsdruiven kweekt, hoef je in het Hageland geen suiker toe te voegen", reageert wijnbouwer Jos Van Laer uit het Vlaams-Brabantse Bekkevoort (tegenover Belga). Onder de naam 'Kluisberg' produceert hij vier wijnen die onder meer bij Delhaize te koop zijn. "Alleen bij één druivensoort, Muller-Thurgau, moeten we in de minder goede jaren wat suiker toevoegen. Maar wie goede wijn wil maken, doet er alles aan om niet te hoeven chaptaliseren. Suiker verhoogt het alcoholpercentage, maar het vermindert de natuurlijke aroma's."
Discussie
|
|
|